طبق اعلام وزارت کار ۲ میلیون نفر در مشاغل اینترنتی فعالیت میکنند در حالی که فاقد بیمه هستند. وزیر کار وعده داده با آیین نامهای که در دولت برای حمایت از شاغلان فضای مجازی نوشته و مجوزهای آن گرفته شده، سال آینده ورود این افراد به بیمه تامین اجتماعی تسهیل شود.
به گزارش بیپ نیوز، چندی پیش بود که احمدی میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از وجود ۶ میلیون شاغل در کشور خبر داد که فاقد پوشش بیمهای هستند و گفت: از این تعداد ۲ میلیون نفر در مشاغل اینترنتی فعالیت دارند.
ایسنا در خبری نوشت: آنطور که او گفته در حال حاضر برای بیشتر مشاغل وجود بیمه، اجباری است و باید بیمه بازنشستگی و تامین اجتماعی برای آنها پیشبینی شود. برخی مشاغل مثل رانندگان تاکسیهای اینترنتی تحت پوشش بیمه قرار نمیگیرند و بازنشستگی ندارند که خوشبختانه بر اساس ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه دولت میتواند برای این دسته از شاغلین آییننامه بنویسد.
طبق اعلام وزیر کار، با آیین نامهای که در دولت نوشته و مجوزهای لازم در آن گرفته شده است، ورود شاغلین فضای مجازی به بیمههای اجتماعی تسهیل و سال آینده رانندگان تاکسیهای اینترنتی و کسانی که در سکوهای اینترنتی کار میکنند، بیمه خواهند شد.
به گفته میدری، آییننامهای در دولت نوشتهایم که هم اکنون در دست بررسی است و مجوزهای لازم را در آن گرفتهایم. این آییننامه ورود این دسته شاغلین به بیمههای اجتماعی را تسهیل میکند و امیدواریم بتوانیم در سال آینده رانندگان تاکسیهای اینترنتی یا کسانی که در سایر سکوهای اینترنتی کار میکنند را جذب کنیم.
اعطای بیمه به فعالان فضای مجازی نخستین بار در شهریور سال گذشته مطرح شد. بر این اساس، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی در آن سال توسعه پوشش بیمهای به همه شاغلان را وظیفه و مأموریت قانونی و نیز اولویت این سازمان دانست و از آمادگی و برنامه برای پیگیری جدی پوشش بیمهای شاغلان کسبوکارهای حوزه فضای مجازی و شاغلان سکوها (پلتفرمهای) مختلف این حوزه مانند تاکسیهای اینترنتی، فروشگاههای مجازی و سایر خدمات اینترنتی خبر داد.
به گزارش ایرنا، میرهاشم موسوی گفت: بر اساس قانون به سراغ این افراد خواهیم رفت و نمیگذاریم حق کسی ضایع شود. کسانی که در این حوزه کار میکنند و زحمت میکشند، باید خود و خانواده آنها در برابر شرایط سخت، بیماری، بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی بتوانند از مواهب بیمهای استفاده کنند. ما تکلیف و وظیفه داریم که بر اساس قانون به این حوزه ورود کنیم. پس کار در این حوزه را به جد پیگیری میکنیم و به سراغ سایر بخشها و مشاغل هم خواهیم رفت.
البته باید به این نکته اشاره کرد که طرح مالیات بر کسب و کارهای مجازی خیلی پیشتر از بیمه آنها در دستور کار دولت قرار گرفته بود. در سال ۱۴۰۰ با تدوین و تصویب دستورالعمل تکلیفی که نمایندگان مجلس در قانون بودجه همان سال، برای دولت تعیین کرده بودند، فعالان فضای مجازی که بیش از ۵۰۰ هزاردنبال کننده دارند؛ هم به لیست مؤدیان مالیاتی کشور افزوده شدند. براین اساس، این افراد ملزم شدند بهصورت خوداظهاری، اظهارنامه مالیاتی ارائه کنند و سازمان امورمالیاتی نیز طبق این دستورالعمل برای بررسی تراکنشهای بانکی و تحقیقات میدانی مجوز دریافت کرد.
وزیر اقتصاد دولت سیزدهم هم دستورالعمل نحوه پرداخت مالیات شاخهای مجازی بالای ۵۰۰ هزار دنبال کننده را به سازمان مالیاتی برای اجرا ابلاغ کرد. بعد از گذشت ۵ ماه دریافت مالیات از کاربران بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده در رسانههای کاربر محل از محل تبلیغات نهایی شد.
نمایندگان مجلس سال ۱۳۹۹ در جریان بررسی قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب کردند که اینفلوئنسرها یا همان چهرههای مشهوری که از محل شبکههای مجازی کسب درآمد میکنند باید مالیات بپردازند. بنابراین در بند ذ تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ این موضوع مصوب شد.
۲۱۷