انیمیشن Secret Level، سال گذشته در مراسم گیم آواردز، توسط تیم میلر (Tim Miller)، سازنده آثاری همچون «عشق، مرگ، رباتها» (Love Death + Robots) و «ددپول» (Dead Pool) روی پرده به نمایش درآمد. تنها با یک هدف؛ چند قسمت اقتباس، از روی بازیهای رایانهای. اما ایا آمازون اجازه موفقیت به انیمیشن را میدهد؟ در ادامه با نقد و بررسی انیمیشن Secret Level همراه با تیم انیمه و انیمیشن بیپ نیوز باشید.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت اول:
سیاهچالهها و اژدهایان (گهواره ملکه)
ماجراجویان در جستوجوی یک فرقه اژدها، پسری را در بند میبینیند و بعد از آزاد سازی او متوجه میشوند، پسرک در دام شیطانی گرفتار شده است و همواره ماجراجویان ما قصد براین دارند که پسرک را از چنگال شیطان رهایی دهند.
بخش اول داستان ما با ضرب آهنگ بسیار پایین شروع میشود. انیمیشن تلاش میکند در مدت زمان کوتاه ۱۳ دقیقهای خود کارکترهای داستان را معرفی کند، در وهله اول محدودیت زمان به عنوان سد راهی برای شیوه روایت داستان، تصور نمیشد. همین موضوع که قرار بود، قویترین سلاح سریال باشد، در قسمت اول انیمیشن «مرحله مخفی» تبدیل به پاشنه آشیل پروژه شد. در قسمت اول انیمیشن مرحله مخفی، شاید مخاطبینی که با دنیای دیانددی آشنایی ندارند، ایرادات و اشکلات بیشتری ازاین اپیزود بگیرند.
در دنیا بازی بخوانید: تاریخچه رویداد The Game Awards [پرونده]
به زبان دیگر، دانش قبلی به دنیاهایی که در هر قسمت سریال مرحله مخفی به آن پرداخته میشود، برای لذت بردن و درک کردن هر کدام از اپیزودها لازم و حیاتی است. این مشکل در ساختار روایی انیمیشن، به طور کلی در هر قسمت آن دیده میشود و آزار دهنده است. بعید میدانم مخاطبین زیادی باشند که با هر دنیا و بازیای که در ۱۶ قسمت انیمیشن به آنها پرداخته میشود، آشنایی کامل داشته باشند.
طراحی بصری، اپیزود اول انیمیشن سکرت دستاوردهای خوبی را دارد؛ زوایا مناسب فیلمبرداری به همراه ترنزیشن ها یکی از دستاوردهای خوب این قسمت است. در سکانسی که پالادین از جنگ درونی خود با نیمه شیطانیاش میگوید چهره پالادین بلوری (تار) میشود و دوربین یک نمای بسته از روی مجسمهای میگیرد که بیانگر خشم و عصبانیت است. در سکانس بعدی، نمایی باز از پل داریم، در این نما ماجراجویان بر روی تیغه شمشیر در حال فرار از دستان اهریمن هستند. این نما بیانگر خطرکردن بیش از اندازه گروه برای رسیدن به غایت مدنظرشان است.
تکنیک جالبی که در این قسمت قرار دارد، فورشدوئینگ، از اژدهای چندسر. هنگامی که پسر در کنار اژدها طلایی عصبانی میشود با نگه داشتن انیمیشن در آن فریم بخصوص اژدها چند سر را بر روی چهره پسرک نمایان میشود.
قسمت اول انیمیشن نه تنها مخاطب را درگیر دیدن ادامه سکرت لول نمیکند بلکه باعث میشود بیننده فقط سراغ آثاری برود که از قبل با آن بازیها آشنایی کامل را داشته باشد؛ اگر مخاطب بخواهد با دیدن این قسمت سر از ساختار دیاندی دربیاورد احتمالاً نااُمید خواهد شد، چراکه این انیمیشن بیشتر روی ظاهر و سبک هنری تمرکز دارد و انیمیشن نمیتواند از پتانسیل روایی برای خلق یک تجربه ماندگار بهره ببرد.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت دوم:
شیفو (بهایی که باید پرداخت شود)
شیفو، داستان پسری است که شاهد مرگ پدرش به دست یک گروه خلافکار بوده و اکنون برای انتقام، قدم در مسیری جسورانه میگذارد. اما آیا سکرت لول توانسته این روایت را به شکلی تاثیرگذار و جذاب برای مخاطبان به تصویر بکشد؟
شیفو در لحظات ابتدائی اپیزود مارا به حال و هوا چین میبرد و در دقایق اول مخاطب را با فرهنگ، موسیقی و نوع لباس، غذاهای چینی آشنا میسازد شیفو جوان که مشغول صرف غذا در دکه پیرزن است با گروه قاتلین پدرش روبرو میشود، فلش بک کوتاه تراژدی مرگ پدر را به یاد شیفو جوان میاندازد و خشم درونی اورا شعله ور میکند؛ هیجان و ضرب آهنگ از همین ابتدا شدت میگیرد و تا لحظات پایانی با مخاطب همراه میشود.
با توجه به ساختار مرگ و زندگی در شیفو، طرفداران این قسمت شاهد سیر تحول شخصیت از جوانی تا پیری خواهند بود. این ساختار که از اصلیترین نکات بازی است، بهخوبی در انیمیشن نمایان میشود. هر مرگ، سفری به دنیای پس از مرگ و نمادی از یک شکست است و پیرشدن، بهایی است که باید برای پیمودن مسیر انتقام پرداخت شود.
بررسی پیشنهادی: نقد و بررسی بازی SIFU اژدها وارد میشود!
از جلوههای زیبای این قسمت میتوان به دستاوردهای بصری محیط اشاره کرد که احساس غم در سکانس بارانی، ترس در فلشبکها، و خشم در درگیریهای شیفو، از جمله نبرد روی پل و مبارزه پایانی، بهخوبی به تصویر کشیده شدهاند. این احساسات به لطف طیف رنگی هوشمندانه، صداگذاری دقیق، و موسیقی متن سبک پانک بهشکلی تاثیرگذار منتقل میشوند. فضاسازی قوی و زاویهپردازی مناسب دوربین، بهویژه در نبرد روی پل شیشهای بر نمایش تسلط شیفو، با تاکید بر شکنندگی پل، حس خطر و تنش را به اوج میرساند.
این انتخاب هنری نشان میدهد که مبارزه در شیفو تنها یک درگیری فیزیکی نیست، بلکه نبردی روانشناختی و هنری است که قدرت طراحی و کارگردانی این اپیزود را به اوج میرساند.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت سوم:
دنیا جدید (شاه ابدی)
بازی نیو ورلد«New World» با محوریت انبوه چند نفره آنلاین محصول شرکت آمازوناینبار با هدف تبلیغاتی به عنوان یکی از قسمتهای سکرت لول بازگشته است .
این قسمت با وجود دیالوگهای ساده و گاهی ضعیف، نکات جالب و طنزآمیزی درباره تلاش بازیکن در دنیا جدید ارائه میدهد. میلاستورم، پادشاه قلابی با وجود شکستهای پیدرپی دست از تلاش کردن برای فتح جزیره بر نمیدارد. میلاستورم، زمانی همیشه برنده بود، اما حالا با حقیقت تلخی روبهرو است: دیگر کسی در غیبت پدرش جلوی او سرخم نمیکند و این واقعیت، ضربه سنگینی به روحیات او وارد کرده است.
نکتهای که باید از این قسمت دریافت کرد چیزی جزاین نیست که گاهی باید دست از تلاش بیهوده برداشت و قدم در مسیری نهاد که فرد در آن مهارت بیشتری دارد. گاهی تغییر در مسیر، جرئت بسیار زیادی را میطلبد. پذیرش محدودیتها، نهتنها نشانه ضعف نیست، بلکه اوج شجاعت و خردمندی است.
تنها نکتهای که از انیمیشن میتوان دریافت کرد نامیرا بودن افراد در جزیرهAeternum است. با وجود اینکه بازی بر اساس سبک «MMO-RPG» طراحی شده است، هیچ اثری از عمق و ویژگیهای اصلیاین سبک در روایت دیده نمیشود. در نهایت،این قسمت بیشتر شبیه یک تبلیغ برای محتوای جدید یک بازی پولی به نظر میرسد، که میتواند تمام نکات مثبت و اهداف پیام اصلی را زیر سؤال ببرد.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت چهارم:
تورنومنت غیرواقعی (زن)
انیمیشن Unreal Tournament: Xan روایتگر داستان شورش رباتها بر علیه انسانها میباشد درواقع قیام طبقه مستضعف بر علیه انسان مرفه است، اما آیا انیمیشن در بیان کلیشه موفق است؟
این اپیزود تنها خشونت را نمایش میدهد، و همدردی را با طرفین داستان ایجاد نمیکند. در نهایت، انیمیشن بیشتر شبیه یک تریلر تبلیغاتی برای طرفداران خشونت است و نمیتواند انتظارات مخاطبانی را که به دنبال یک روایت عمیق یا شورش معنادار هستند، برآورده کند.
موسیقی متن و طراحی گرافیکی این قسمت بهخوبی توانسته حس و حال اکشن بازی را به تصویر بکشد. اما زیبایی بصری و موسیقی بهتنهایی کافی نیستند تا اثری ماندگار را خلق کند. محتوای داستانی ضعیف و تمرکز بیشازحد بر نمایش خشونت، باعث میشود، همهچیز به نمایش سطحی و تبلیغاتی محدود بشود.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت پنجم:
وارهمر (و آنان که ترسی را نمیشناسند)
داستان وارهمر درباره اتفاقات بعد از حوادث بازی اسپیس مارین ۲ است. جایی که تایتس ماموریت جدید برای نابودی بزرگترین دشمن انسانیت برمیدارد و به همراه همرزمانش پا به مسیر خطرناک میگذارد. سکرت لول قدم خوبی در زمینه روایتی داستان بر میدارد و نحوه کودکی شوالیه تایتس و تبدیل شدن او به یک مبارز نترس را به خوبی به تصویر میکشد، اما درکناراین روایت کوتاه برخی مشکلات همچنان گریبانگیر این قسمت میباشد.
داستان برای کسانی که با جهان وارهمر و یا حتی بازیهای اسپیس مارین آشنایی ندارند، حضم و درک صحنهها را میتواند بسیار دشوار بکند. این مشکلات بخاطر کوتاه بودن زمان انیمیشن و دیالوگهای بسیار کم میان کارکترهای این انیمیشن است.
دوربین دراین اپیزود بسیار موفق واقع شده و حسهارا به خوبی انتقال میدهد. زوایا گرفته شده مارینها از سمت زمین نشاندهنده ابهت و عظمت امپراطوری میباشد.
سبک هنری واقع گرایانه که سکرت لول در آن مهارت خوبی دارد و بهاین قسمت بسیار دید جذاب میدهد اما، مشکلی درایجاد طیف رنگها دارد مثلا در سکانسی که همه جا تاریک است ما شاهد یک نور نئون با خونی که آبی رنگ است را داریم که برای توصیف خشونت مناسب نیست متاسفانه تا پایان سکانساین رنگ خون پابرجاست و حجم خشونت تا حد بسیار زیادی کم میکند.
صدا و موسیقی بسیار تاثیر گزار واقع میشود صدای ضربات سنگین پاهای مارینها حس قدرت امپراطوری را به خوبی انتقال میدهد و موسیقی متن حماسی مهر تایید یکی از بهترین اپیزودهای سکرت لول را برای دوست داراناین جهان میزند.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت ششم:
پک من ( دایره)
همه ما پکمن را با فضای کودکانه و بامزه بازیهای آرکیدش میشناسیم، اما این اپیزود قصد دارد ما را با حقیقتی تلخ و ترسناک روبهرو کند. پکمن دیگر قهرمان خاطرهانگیز ما نیست، بلکه هیولایی است که برای فرار از هزارتوی خود از دیگران استفاده میکند.
با این حال، مشکل اصلی این اپیزود فراتر از روایت تلخ است. آمازون این اپیزود را جهت تبلیغ بازی که قرار است در مراسم گیم اواردز معرفی شود استفاده کرده است. محوریت اپیزود بر پیام ساده و ناخوشایندی میچرخد: (یا بخور یا خورده شو) انیمیشن هیچ توضیحی درباره فرد منتخب و یا گرفتاری پکمن در هزارتو نمیدهد. این سؤالهای بیپاسخ، همانند بسیاری از اپیزودهای قبلی، ذهن مخاطب را بیشتر از گذشته مخدوش میکند.
سیاست تبلیغاتی آمازون در استفاده از انیمیشن برای جلب توجه به بازیهای معرفینشده، نهتنها تجربه بیننده را خدشهدار میکند، بلکه جامعه بازیکنان و بازیسازان را نیز تحت تأثیر منفی قرار میدهد. این اپیزود بهجای ارائه داستانی مستقل و ماندگار، بیشتر شبیه تریلری تبلیغاتی است که هدف آن فروش محصولی نامشخص است.
سبک هنری کمیک به همراه نورپردازیهای هوشمندانه و موسیقی متن موفق، توانسته فضایی ترسناک و خفقانآورایجاد کنند. صداگذاری نیز حس تنش را به خوبی منتقل میکند. اما متأسفانه،این دستاوردها نمیتوانند ضعفهای داستانی و سطحیبودن پیام اصلی را پوشش دهند. در نهایت، اگر بیننده از بازی تبلیغشده اطلاعی نداشته باشد، تنها تصویری مخدوش و منفی از پکمن در ذهنش باقی خواهد ماند.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت هفتم:
آتش متقاطع (درگیری خوب)
بازی کراس فایر نبرد همیشگی میان گروه مزدوران ریسک جهانی (Global Risk) و لیست سیاه (Black List) برای ما روایت میکند واین دو سازمان تروریستی را مقابل هم قرار میدهد و سعی میکند در قالب یک اپیزود از سکرت لول هم یک ادای احترام بهاین بازی که سالهاست محبوبیت خاصی برای بازیکنان چینی و کره جنوبی است داشته باشد. اما آیا این اپیزود توانسته دنیای پرتنش و پیچیده بازی را به عنوان یک انیمیشن به تصویر بکشد؟
فیلمنامه با ضعف در تفکیک جناحها و توضیح عملکرد آنها، مخاطب ناآشنا را با سوالات بیپاسخ روبهرو میکند. از فضا به شدت واقع گرایانهاین قسمت گذر بکنیم به انیمیشنهای بسیار بد و غیرواقعی میرسیم، مشخص نیست آیا این فضا یک جایگاه مناسب برای تصویر کشیدن شوتر واقعیست؟ یا یک فضا برای نمایان کردن یک شوتر آرکید است؟ درگیری ماشین جنگی با ماشین معمولی به وضوح غیر طبیعی بوپد
موسیقی متناین قسمت حس جنگ و حماسی بودناین تنش و نبرد را به خوبی منتقل میکند و صداگذاری مناسباین بخش یکی از جذابیتهای اپیزود سکرت لول به شمار میرود ولی در تمامی زمینهها ناکام باقی میماند.
مشخص نیست که آیا این اپیزود جهت ارائه یک یادبود ازاین بازی است؟ یا مخاطب باید شاهد یک محصول دیگر باشد که همچنان معرفی نشده و جنبه تبلیغاتی خودش را به رخ بیننده بکشد اما در کلاین بخش به جز موسیقی جذاب خود هیچ نکته مثبت را به مخاطب جدید بازی کراس فایر انتقال نمیدهد و احساس بیننده را درگیراین حوادث نمیسازد.
بررسی انیمیشن Secret level قسمت هشتم:
هسته زرهی (مدیریت دارایی)
اپیزود هشتم و پایانی فصل اول انیمیشن مرحله مخفی به سری بازیهای آرمورد کور از شرکت فرام سافتویر اختصاص دارد و کیانو ریوز نقش خلبان یک ربات زرهی (mech) را بازی میکند. داستان با مأموریتی ساده آغاز میشود، اما وقتی خلبان متوجه ارتباط اهدافش با گذشته خود میشود، پیچیدگی آن بیشتر میشود.
در ابتدای اپیزود، دو نفر درباره خلبان صحبت میکنند و یکی میگوید او فقط برای یک کار ساخته شده است. سپس مشخص میشود که خلبان یک انسان اصلاحشده است که میتواند به ربات زرهی خود متصل شود. این اپیزود دنیای بیرحم و فساد شرکت Armored Core را نشان میدهد، جایی که بقا متعلق به قویترینهاست.
خلبان با هر ماموریت از مرز پوچی عبور میکند و در مک خود جریان زندگی مییابد. زندگی روزمرهاش مرده است، اما در میدان نبرد، او انگار معنای وجود را دوباره حس میکند. مک برای او فقط یک ماشین نیست؛ یک راه بازگشت به زندهبودن است، خلبان برای حفظ جایگاهش مجبور است دیگران را از بین ببرد. این اپیزود نه تنها بر مهارتهای خلبان تأکید دارد، بلکه فساد و تضادهای تاریک دنیای آرمورد کور را نیز بهخوبی نمایش میدهد، بهطوری که حتی کسانی که با بازی آرمورد کور آشنا نیستند، از داستان و فضای آن جذب میشوند.
در سکانس پایانی انیمیشن، همنوع کیانو دست خود را برای کمک گرفتن به سمت او دراز میکند این نماد درواقع اثر میکلآنژ را به صورت معکوس به تصویر میکشد. جان بخشی از طرف خداوند(مک کیانو ریوز) تبدیل به جانگیری میشود که فضای بیروح و خشن دنیارا نمایان میکند.
موسیقی متن و صداگذاری جذاباین بخش یکی از نکات مثبت دیگر به حساب میآید و یک حس سرد و همچنان خشونت واراین دنیا را با سبک پانک به مخاطب ارائه میدهد.
اپیزود هشتم سکرت لول با الهام از دنیای پیچیده و تاریک آرمورد کور تصویری از بقا، خیانت و بیرحمی در جهانی پساانسانی ارائه میدهد. داستان خلبانی که مجبور به مبارزه با همنوعان خود است، نه تنها تمهایی چون بقای فردی و رقابت بیپایان را برجسته میکند، بلکه نشاندهنده عمق تاثیرات فناوری بر انسانیت نیز هست. با حضور کیانو ریوز و طراحی بصری خیرهکنندهای که به جهان آرمورد کور وفادار است،این اپیزود نقطه اوج سریال محسوب میشود؛ اما همچنان سوالات بیپاسخی درباره هدف و معنایاین نبردها باقی میگذارد.
کلام آخر: نقد و بررسی انیمیشن مرحله مخفی
سکرت لول تلاش میکند تا ترکیبی از هنر انیمیشن و فرهنگ بازیهای ویدیویی را ارائه دهد، اما این تلاش بیشتر شبیه یک تجربه ناپایدار و نامتوازن است. هر اپیزود با الهام از یک بازی متفاوت، مفاهیمی مانند خشونت، انسانیت، فناوری و اخلاق را به چالش میکشد، اما در بسیاری از موارد، داستانها یا بیش از حد ساده و تبلیغاتی هستند یا سوالات اساسی و پیامهای قوی را بدون پاسخ رها میکنندهرچند از لحاظ بصری و طراحی صدا در سطح بالایی قرار دارد، اما مشکلاتی مانند ضعف در شخصیتپردازی، عدم انسجام در روایت، و تکیه بیش از حد به مخاطبانی که از قبل با بازیهای منبع آشنا هستند، به تجربه کلی لطمه میزند.
سکرت لول بیشتر به عنوان تلاشی برای بازاریابی غیرمستقیم برای بازیها به نظر میرسد تا یک اثر مستقل هنری. بااین حال، برای طرفداران خاص برخی بازیها یا افرادی که از تلفیق بازی و انیمیشن لذت میبرند، میتواند تجربهای جذاب باشد. در نهایت، انیمیشن سکرت لول بیش از آنکه یک مجموعه ماندگار باشد، یادآور پتانسیلهای استفادهنشدهای است که اگر به درستی هدایت میشدند، میتوانست اثری الهامبخش خلق کند.
این بود بررسی انیمیشن Secret Level. نظر شما همراهان همیشگی وبسایت بیپ نیوز در مورد انیمیشن مرحله مخفی چیست؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.